vondt i korsryggen-rygg-smerter-vondt-i-korsryggen-a-klinikken

Er det farlig å ha vondt i korsryggen?

Svært mange opplever vondt i korsryggen. Dette er svært vanlig, så ikke vær bekymret, du er ikke alene. Nesten alle vil på et eller annet tidspunkt oppleve smerter i korsryggen, enten i form av akutte eller langvarige plager(1). De aller fleste vil i tillegg bli bra av seg selv.

Det kan være vanskelig og frustrerende å leve med vondt i korsryggen. Det finnes heldigvis en rekke dyktige terapeuter som kan hjelpe deg å avdekke de viktigste faktorene bak smertene, og da også videre konstruere en plan for hvordan du skal bli bedre i ryggen.

Hva er årsakene til vondt i korsryggen?

Årsakene til plagene kan være mange, og kan i blant komme av skader på diverse strukturer i korsryggen (muskler, ledd, ligamenter og lignende). Likevel er vondt i ryggen som oftest uspesifikke og multifaktorielle, som vil si at smertene ikke kan tilskrives en spesifikk struktur i ryggen din.

Hva sier forskningen om smerter i korsryggen?

Forskning viser at dine vondt i ryggen påvirkes av en rekke faktorer, blant annet hvordan du opplever, tolker, og håndterer smertene dine. Det viser seg at faktorer som holdning (2), løfting og slitasje (3), i tillegg til styrken på magemuskulatur (4) ikke nødvendigvis påvirker rygghelsen din i så stor grad som vi tidligere trodde. Eksempelvis vil heller en stressende hverdag, et dårlig forhold, lite søvn, inaktivitet, og/eller selvfølelse påvirke hvordan ryggen din har det. Alle dine daglige inntrykk vil være med på å påvirke alarmsystemet i kroppen din som fremprovoserer smerte. Dette forklarer eksempelvis hvorfor det er vondere å slå tærne i dørkarmen på en dårlig dag fremfor på en god dag (5).

Gode spørsmål å stille seg selv?

Våre terapauter ønsker å undersøke alle faktorene som kan være sentrale for dine smerter. Det er derfor vi stiller spørsmål angående sivilstatus, jobb, søvnkvalitet, og lignende. I tillegg vil terapautene gjøre en grundig undersøkelse av muskel-skjelettsystemet ditt, for å sitte igjen med et helhetlig bilde av deg som pasient. Ut i fra dette vil terapeuten i samarbeid med deg starte et behandlingsopplegg, og gi deg en plan for hvordan du aktivt kan bidra til bedring av din egen rygghelse.

• Har du svært kraftige og konstante smerter?
  • Har du ofte vondt i korsryggen?
  • Gir ryggplagene dine deg problemer ved toalettbesøk?
  • Stråler det nedover langs bena?
  • Har du hatt et kraftig fall/slag mot korsryggen?
  • Har du mistet muskelstyrke, balanse eller følighet? Ta kontakt med kyndig helsepersonell

Hvem hos oss kan hjelpe deg med dette?

• Osteopat
  • Naprapat
  • Fysioterapeut
  • Ortoped
  • Legevakt

Hva kan vi gjøre for deg?

Vi er mer enn bare et legesenter. A Klinikken – total helse består av offentlige fastleger, legespesialister, ernæringsfysiologer, fysioterapeuter, naprapater, osteopater, psykologer og klinisk ernæringsfysiologer. Fordelen med at vi har flere type helsepersonell gjør at vi kan jobbe tverrfaglig sammen for å bidra til at du får best mulig behandling.  Ved å ha alle eksperter under samme tak, kan vi lettere arbeide med en tydelig rød tråd, ha bedre oppfølging og ha total oversikt over din helse. Ingenting er mer frustrerende og tungvint enn at pasientene våre blir sendt rundt til ulike behandlingssentere. Vårt mål er ikke bare å få deg frisk, men at vi ved å samarbeide kan oppnå din totale helse.

Hos oss kan du få hjelp til å stille riktig diagnose ved å booke tid hos vår osteopat, naprapat eller fysioterapeut.

1. The global burden of low back pain: estimates from the Global Burden of Disease 2010 study” 2010, Damian Hoy, University of Queensland, School of Population Health
  2. Relationship between mechanical factors and incidence of low back pain. J Orthop Sports Phys Ther.”Nourbakhsh, et al. 2002 Sep;32(9):447-60.
  3. Systematic Literature Review of Imaging Features of Spinal Degeneration in Asymptomatic Populations” 2014, W. Brinjikji et al, AJNR AM J Neuroradiol.
  4. An update of stabilisation exercises for low back pain: a systematic review with meta-analysis” Benjamin E. Smith et al, 2014 BMC muscoskeletal disorders
  5. Work and back pain: A prospective study of psychological, social and mechanical predictors of back pain severity» 2011, J.O. Christensen og Stein Knardahl, STAMI. Faktaark med helsestatistikk, Folkehelseinstituttet.