nyrebekkenbetennelse-a-klinikken

Kort om nyrebekkenbetennelse
Nyrebekkenbetennelse er en type urinveisinfeksjon – en av de vanligste infeksjonssykdommene vi kjenner til. Man skiller vanligvis mellom nedre urinveisinfeksjon – kalt cystitt (blærekatarr) – og øvre urinveisinfeksjon – kalt pyelonefritt (nyrebekkenbetennelse). Nyrebekkenbetennelse (Pyelonefritt) er en bakterieinfeksjon i nyrevevet. Som oftest kommer dette av at bakterier stiger opp fra blæren gjennom urinlederen til nyrebekkenet. Det kan også komme av at bakterier spres til nyrene via blodbanen fra andre steder i kroppen, for eksempel ved en bakteriell lungebetennelse. E. Coli er også den vanligste årsaken til pyelonefritt. Pyelonefritt er en mer alvorlig urinveisinfeksjon og kan utvikle seg til blodforgiftning og organsvikt. Man anbefaler derfor alltid rask behandling.

Typiske symptomer på nyrebekkenbetennelse
• Svie ved vannlating (dysuri)
• Hyppigere vannlating
• Blod i urinen (hematuri) – som oftest ikke synlig med det blotte øyet (mikroskopisk hematuri)
• Feber
• Frostanfall
• Smarter i flanken/ryggen på samme side som infeksjonen sitter
• Kvalme og oppkast

Dersom du kjenner deg igjen i det som står over, eller er usikker på om du lider av liknende eller annen sykdom anbefaler vi at du oppsøker lege i løpet av kort tid slik at vi får sikret prøver og satt i gang behandling.

På A klinikken legevakt får du time på dagen og kommer inn til vår lege innen 15 minutter gjennom hele åpningstiden.

Ring 22 999 500 eller Klikk Her for å booke time.

Skrevet av lege Ole-Christian Kreyberg Normann

NB: Ved akutt alvorlig sykdom anbefaler vi at du ringer 113.