Graviditet utenfor livmoren

Graviditet utenfor livmoren – såkalt ekstrauterin/ektopisk graviditet – oppstår når en befruktet eggcelle fester seg et annet sted enn på innsiden av livmorveggen. Det vanligste stedet for ekstrauterin graviditet er egglederen (98%), men det kan blant annet også sette seg i livmorhalsen eller fritt i bukhulen. Graviditet utenfor livmoren kan bli svært alvorlig og man bør oppsøke lege raskt dersom dette kan være en mulighet.

Risikofaktorer

• Tidligere ekstrauterin graviditet
  • Tidligere kirurgi på egglederen
  • Inneliggende spiral
  • Assistert befruktning
  • Røyking
  • Tidligere seksuelt overførbar infeksjon (klamydia, gonoré) i livmorhals/bekken

Typiske symptomer på graviditet utenfor livmoren
Graviditet utenfor livmoren kan være asymptomatisk, men det vanligste er vaginal blødning i løpet av første trimester (første 12 uker) og/eller magesmerter. Symptomene oppstår typisk 6-8 uker etter siste menstruasjon. Magesmertene sitter ofte helt nederst på enten høyre eller venstre side, men kan være diffuse. Smertene kan komme gradvis eller plutselig, være stumpe eller skarpe, konstante eller komme i tak.

Hvordan stilles diagnosen?
Ekstrauterin graviditet er en potensielt svært alvorlig tilstand og er derfor en viktig differensialdiagnose hos alle fertile kvinner med magesmerter og/eller vaginalblødning.
Allmennpraksis/ legevakt
• Sykehistorie
o Risikofaktorer
o Siste menstruasjon og vaginal blødning
o Magesmerter
• Klinisk undersøkelse
o Tenk ABC
o Vitalparametere som blodtrykk og puls
o Abdominal undersøkelse
o Gynekologisk undersøkelse – NB: Utøves med forsiktighet grunnet risiko for ruptur
 Kontrollere at blødningen kommer fra livmoren og ikke fra skjeden (rift i slimhinnen osv.)
 Ømhet over eggstokk/eggleder
• Graviditetstest av urin
• Ultralyd (dersom tilgjengelig): Se etter intrauterin graviditet, eventuelt om man kan identifisere ekstrauterin graviditet
Sykehus

Behandling og behandlingsnivå
Behandling av ekstrauterin graviditet gjøres i spesialisthelsetjenesten på sykehus. Det finnes to alternative behandlingsformer avhengig av situasjon og alvorlighetsgrad
• Medikamentell behandling med cellegift (methotrexat): Aktuelt dersom man har stabilt blodtrykk og puls, har lave nivåer av graviditetshormon (hCG <5000) i blod og man ikke ser hjerteaktivitet hos fosteret på ultralyd
• Kirurgisk behandling: Aktuelt dersom blodtrykk og puls er ustabilt, man har serum hCG >5000 eller man av andre grunnet ikke kan gi medikamentell behandling. Dette gjøres som oftest som kikkhullskirurgi (laparoskopi) der man enten fjerner hele egglederen eller (mindre vanlig) åpner egglederen og tar ut fosteret.

Dersom du kjenner deg igjen i det som står over, eller er usikker på om du lider av liknende eller annen sykdom anbefaler vi at du oppsøker lege snarest.

På A klinikken legevakt får du time på dagen og kommer inn til vår lege innen 15 minutter gjennom hele åpningstiden.

Ring 22 999 500 eller Klikk Her for å booke time.

NB: Ved akutt alvorlig sykdom anbefaler vi at du ringer 113.

Skrevet av lege Ole-Christian Kreyberg Normann