blindtarmbetennelse-a-klinikken

Kort om blindtarmbetennelse
Blindtarmbetennelse, også kalt akutt appendicitt, er en betennelse i blindtarmen som befinner seg der tynntarm (ileum) går over i tykktarm (colon). Tilstanden oppstår på grunn av obstruksjon i blindtarmen. Årsaken til obstruksjon varierer, og kan komme blant annet av at det setter seg fast litt hard avføring, fortykket lymfevev i forbindelse med infeksjon eller godartede eller ondartede svulster. Det økte trykket i blindtarmen i forbindelse med obstruksjon gjør at den utvider seg slik at blodforsyningen og drenasjen av lymfevæske blir dårligere. Blindtarmen begynner dermed å råtne og det begynner å gro bakterier. Hvis man ikke kommer tidlig til med kirurgisk behandling kan blindtarmen sprekke slik at det danner seg en verkebyll med puss og bakterier, eller i verste fall ende i en generalisert betennelse av bukhulen som er svært farlig.

Typiske symptomer på blindtarmbetennelse
Tidlig i forløpet er det vanlig med smerter diffust i magen, eventuelt rundt navlen, fordi hjernen ikke klarer å lokalisere nervesignalene fra den utvidede blindtarmen helt nøyaktig. Etter hvert som betennelsen affiserer bukhinnen merker man en såkalt smertevandring til et mer konkret område i magen, som oftest i nedre høyre del. I tillegg til magesmerter er det vanlig å oppleve
• Kvalme/ oppkast
• Feber/ frostanfall
• Redusert matlyst

Hvordan stilles diagnosen?
Blindtarmbetennelse er i all hovedsak en klinisk diagnose, det vil si den baseres på sykehistorien og en klinisk undersøkelse. I tillegg kan man hjelpe seg med
• Blodprøver: Betennelsesmarkører som hvite blodceller og CRP er som oftest forhøyede
• Ultralyd: Gjøres som regel kun på veldig små barn der diagnosen er usikker og man vil unngå unødvendig kirurgi på grunn av høy risiko for komplikasjoner
• CT: Gjøres som regel kun på pasienter > 40-50 år (ingen klar cut-off) fordi blindtarmbetennelse hos eldre pasienter kan være relatert til kreft

Behandling og behandlingsnivå
Behandlingen er akutt kirurgi på sykehus. Det finnes to alternativer
• Laparoskopi: Dette er kikkhullskirurgi. Via tre små åpninger i magen identifiseres blindtarmen vha. et kamera. Blodforsyningen kuttes, blindtarmen skilles fra tykktarmen og hentes ut via én av de tre åpningene. Noen ganger kan operasjonen være vanskelig å gjennomføre, eller det viser seg å ikke være blindtarmbetennelse. Da kan det bli nødvendig å konvertere til
• Laparotomi: Dette er åpen kirurgi der man legger et snitt, som oftest på skrå i nedre høyre del av magen, slik at man kommer til blindtarmen og kan hente denne ut med litt bedre oversikt.

Dersom du kjenner deg igjen i det som står over, eller er usikker på om du lider av liknende eller annen sykdom anbefaler vi at du oppsøker lege samme dag.

På A klinikken legevakt får du time på dagen og kommer inn til vår lege innen 15 minutter gjennom hele åpningstiden.

Ring 22 999 500 eller Klikk Her for å booke time.

NB: Ved akutt alvorlig sykdom anbefaler vi at du ringer 113.

Skrevet av lege Ole-Christian Kreyberg Normann