Smerter i leggen og hva du kan gjøre med det.

Beinhinnebetennelse

Smerter i leggen kan være tegn på  beinhinnebetennelse. Beinhinnebetennelse er en betennelse/irritasjon i muskel- og senefeste på forsiden av leggen. Nærmere bestemt langs 2/3-del av innsiden på skinnebenet, og er en svært vanlig belastningslidelse. Tilstanden utløses ofte av økt muskelstørrelse og stølhet i forbindelse med perioder med intens trening. Langvarig, repetitiv og intensiv trening, kan over tid, øke belastningen i muskelfestet i beinhinnen som er festet til beinet. Smerten som oppleves, skyldes betennelsen samt arrvevsdannelse og fortykket muskelhinne Dette kan gi økt drag mot festet på beinet – det blir for trangt for muskulaturen på forsiden av beinet. Tilstanden kan forekomme isolert, men også sekundær til en annen skade. Eksempler på dette er tretthetsbrudd eller kronisk nedsatt sirkulasjon til muskulatur i leggen (kompartment), som også kan gi smerter i leggen. I tillegg til det som er nevnt innledningsvis, er det flere faktorer som kan disponere for problemet:

Vanlige årsaker til smerter i leggen

• Feil rotasjon i leggen, en medfødt tilstand som øker belastningen på enten innsiden eller utsiden av skinnebenet.
  • Kalvbenthet – avvikler løpesteget på innsiden og øker dermed draget i muskelfestet/beinhinnen.
  • Stramme leggmuskler på baksiden av leggen som øker belastningen på muskler på forsiden av leggen, kan utløse denne tilstanden.

Sjeldnere årsaker til smerter i leggen

• Stram Akillessene.
  • Begrenset ankelbevegelighet – medfødt tilstand eller utvikling av bein-avleiringer på forsiden av ankelen.

Hvem kan hjelpe deg med dette hos oss?

ORTOPED

AKUTT LEGEVAKT

FYSIOTERAPEUT

Mer informasjon om smerter i leggen?

• Symptomer på beinhinnebetennelse

• Smerter i leggen, nedre 2/3-del av leggen under og etter trening.
    • Ømhet langs innsiden av 2/3-del av skinnebeinet – ujevnheter og ømme punkter.
    • I tilstandens første perioden starter det ofte med murrende smerter/ubehag.
    • Toleransen for belastning blir mindre.
    • Hvilesmerter – smertene forverres ved minimale belastninger.
    • Når smerter på framside legg tvinger deg til å slutte med løpe- og spensttrening.
  • Hvordan diagnostiseres beinhinnebetennelse?

• Gjennom en typisk sykehistorie (anamnese). Pasient beskriver smerter i leggen, spesielt under belastning.
    • Vanligvis foreligger det en tydelig ømhet og ømme ujevnheter når terapeut/lege trykker langs den innerste randen av skinnebeinet. Spesielt i de nedre 2/3-delene.
    • Med hjelp av inspeksjon – observasjon av hyperpronasjon av føtter og utoverrotasjon av legger.
    • Annen undersøkelse er normalt ikke nødvendig, men ved mistanke om tretthetsbrudd, kan skjelettscintigrafi være nyttig.
  • Behandling av beinhinnebetennelse

Hovedmålet er å dempe betennelsen, være seg om den er i en tidlig fase eller at den har overgått i en mer kronisk tilstand. Samt eventuelt sette i verk tiltak som forebygger nye plager. Milde og moderate tilfeller behandles med avlastning, mens operasjon kan bli påkrevd dersom medisinsk behandling ikke fører frem.

• Avlastning/alternativ trening.
    • Innleggs-såler.
    • Trykkbølgebehandling.
    • Dry-needling.
    • Massasje.
    • Rehabilitering/trening.
    • Tøying.
    • Teip.
    • NSAID (betennelsesdempende).
    • Operasjon kan bli påkrevd dersom medisinsk behandling ikke gir ønsket effekt.
  • Egentiltak ved beinhinnebetennelse

• Unngå/reduser løping på hardt underlag. I første omgang bør du kutte ut/redusere utløsende belastninger. Muskulatur og beinhinne må få hvile. Alternativ trening kan være en god løsning for å opprettholde din fysiske form.
    • Tøy av leggmuskulatur.
    • Innleggs-såler for korrigering av eventuelle feilstillinger.
    • Sko som er oppbygd for å korrigere en eventuelt feilstilling av foten.
    • Bruk sko med både god stabilitet og god støtdemping.
    • Bytt ut harde hallsko under oppvarming og nedtrapping, med gode joggesko.
    • Når plagene begynner å gi seg, kan du starte opptrening med justerte treningsmetoder.
  • Hva kan vi hjelpe deg med?

• Gi råd om smertereduksjon, for eksempel betennelsesdempende i samråd med klinikkens lege.
    • Gi råd om beinhinnebetennelse.
    • Gi råd om egentiltak.
    • Identifisere og til en viss grad korrigere eventuelle disponerende faktorer som kan være utløsende faktorer.
    • Trykkbølgebehandling.
    • Bruke manuelle behandlinger som tverre friksjoner av beinhinnen.
    • Dry-needling av leggmuskulatur – avlaster drag mot beinhinnens feste.
    • Tøy og massasje av leggmuskulatur.
    • Lage rehabiliteringsprogram.
    • Henvise til spesialister om problemet vedvarer etter konservativ behandling.
  • Prognose

Beinhinnebetennelse kan være krevende å behandle og prognosen varierer veldig. Den er generelt god dersom du følger et konservativt behandlingsopplegg med nedtrapping av smerteutløsende aktivitet og sko-/såletilpasning. Dersom smerter i leggen vedvarer, bør du kontakte din lege/terapeut for videre råd.

• Tips til riktig løpeteknikk!

Her finner du gode råd og tips til riktig løpsteknikk. Riktig løpsteknikk er med på å redusere risikoen for blant annet smerter i leggen.

BESTILL TIME ONLINE