Hva er de vanligste årsakene til smerter i kneet ved bøying?

Vi behandler stadig flere pasienten med knesmerter i A Klinikken, og vi ser at pasientgruppen med kne smerter øker. Det kan ha sammenheng med at flere skader seg i idrett, har ensidig belastning og at vi i Norge generellt lever lengre. Smerter i kneet ved bøying kan ha mange grunner.

Vanligste årsakene til smerter i kneet er

• Overbelastningsforhold som tendinitter, bursitter, patellofemoralt syndrom.
  • Slitasje som osteokondroser og artroser.

Andre grunner til smerter i kneet ved bøying er

• Betennelsestilstander som artritter
  • Direkte skader i form av ligamentskader, meniskskader og brudd

Hvem kan hjelpe deg med smerter i kneet hos oss?

AKUTT LEGEVAKT

ORTOPED KIRURG

FYSIOTERAPEUT

De ulike årsakene til smerter i kneet ved bøying.

• Atrose og slitasjeforandringer?

Artrose i kneet er slitasjeforandringer i kneet, og gir smerter i kneet ved bøying.
    Man mener det hos 10% av befolkningen spesielt ved økt alder. Pasientene forteller om smerter i kneet ved bøying. Smerter om natten. Pasienten har ofte hvilesmerter som går gradvis over ved aktivitet.

Når vi undersøker kneet finner vi ofte et hovent kne, med reduserte muskler rundt kneet og nedsatt bevegelighet. I tillet til en klinisk undersøkelse kan vi henvise pasienten til røntgen eller MR kne. Behandlingen tilpasses de plager pasienten viser og bygger på  fysisk aktivitet og øvelser, redusering av stress av kneet, medisiner. Ved sterk slitasje kan operasjon vurderes.

• Ligamentskader i kneet?

Skade av ligamenter kan gi smerter i kneet ved bøying. Traumer i idrett kan gi skade av korsbånd. Det kan være fremre, bakre eller sidebåndene. Pasienten forteller ofte om smerte i kneet og sviktfølelse i kneet ofte rett etter skaden. Vi kan ved undersøkelse av kneet ofte da påvise instabilitet. Om behandleren er i tvil kan artroskopi eller MR bekrefter styrke diagnosen. Mange pasienten får gode resultater med riktig belastning i spesifikke øvelser.

• Cyste i kneet?

Baker cyste kan gi smerter i kneet ved bøyning. Baker cyste er en pose med leddvæske som man finner i kneleddet i knehasen på baksiden av kneet. Den kan gi smerter i kneet ved bøyning siden posen kommer i klem når man bøyer kneet. Vi ser det hos 20% av pasientene som blir henvist pga kneproblemer. De fleste pasienten vet ikke at de har det, og bakers cyste gir kjelden symptomer. Men ved symptomer forteller pasienten om stramming og ubehag på baksiden av kneet. Ofte kan behandleren både se og kjenne cysten som en liten øm kul. Vis behov kan vi bekrefte bakers cyste med ultralyd hos oss. Behandlingen går ut på hvile, øvesler og drenering av vesken med nål. I enkelte tilfeller kan kortisoninjeksjon hjelpe. Det er meget sjeldent at kirurgi anbefales.

• Fettpute betennelse i kneet?

Betennelse av fettputen foran i  kneleddet kan gi smerter i kneet ved bøying. Fettpute betennelse er en vanlig tilstand som vi behandler ofte. Pasienten forteller ofte om smerter rundt kneskålen.
    Ved undersøkelse finner vi ofte hevelse, smerte, varme og rødhet rundt kneskålen. Det er ingen behov for andre undersøkelser annet enn tapping av kneleddveske om man er i tvil om årsken til betennelsen. Vi opplever god effekt på pasientene våre når vi råder dem om å redusere aktivitet over en periode, kombinert med svake smertestillende, betennelsesdempende kombinert med øvelser. I enkelte tilfeller kan det være behov for kortisoninjeksjon.

BESTILL TIME ONLINE

Referanser