Osteopati som helseprofesjon.
Osteopati er en helseprofesjon som baseres på naturvitenskapelige og kliniske fag som anatomi, fysiologi, sykdomslære og biomekanikk. I lys av den biopsykososiale modellen undersøker og behandler osteopaten med utgangspunkt i at god funksjon og helse også avhenger av at muskel- og skjelettsystemet, samt bindevevsystemet, nervesystemet og det sirkulatoriske systemet fungerer optimalt sammen. Osteopati søker gjennom behandling av dette å fremme pasientens evne til å hjelpe seg selv.

Behandlingen er trygg og individualisert – og egner seg for pasienter i alle aldre. Osteopaten vil sammen med deg lage en plan for dine behandlinger, hva du kan forvente og hva du selv må ta ansvar for. Dersom du velger å gå til en osteopat registrert i Norsk Osteopatforbund (Osteopat MNOF) så vil du møte en godt utdannet og faglig oppdatert osteopat.

Vi finner sammenhengen mellom plagene, kroppen og hverdagen til pasienten. Som osteopater må vi ha en helhetlig forståelse av pasientens smerter og plager for å bidra til bedring. Vi bruker derfor god tid både på pasienten og dens helse – med hendene våre som en viktig del av behandlingen.

Hva kan du forvente når du kommer til en osteopat?
En osteopat starter alltid med en samtale om deg og kartlegging av din sykehistorie (anamnese). Underveis vil osteopaten stille oppfølgende spørsmål relatert til eventuelle sykdommer, tidligere plager, søvnproblemer, stress og så videre. På denne måten får vi som osteopater all den informasjonen vi trenger for å finne sammenhengene mellom dine plager, din kropp og din hverdag.
Deretter gjør vi en grundig undersøkelse av hele kroppen. Vi starter alltid med en ortopedisk undersøkelse for å forsikre oss om at det ikke foreligger alvorlig underliggende sykdommer. Hvis det skulle være grunn til mistanke om sykdom henviser vi deg videre til fastlege eller spesialist for videre utredning. Osteopaten gjennomfører en grundig undersøkelse av hele kroppen. Vi finner frem til eventuelle forandringer og vurderer om det finnes en sammenheng mellom dette og de plagene du kommer med. Hele kroppen blir tatt med i betraktning, og målet er å finne sammenhengen og årsaken til plagene dine. Hver behandling blir deretter utformet individuelt.

Helhetlig behandling.
Kroppen jobber sammen som én enhet, og tilstander andre steder i kroppen kan ofte ha sammenheng med dine smerter og plager. Osteopati har en trygg og skånsom tilnærming, og bruker et bredt spekter av manuelle teknikker – fra svært myke tøyninger / avspenningsteknikker, mobilisering, drenering og manipulasjonsteknikker.

Noen av plagene vi kan hjelpe deg med?
En osteopat møter pasienter med en rekke forskjellige plager og symptomer. Noen av de vanligste plagene pasienter kommer med er blant annet:

• Ryggsmerter
  • Nakkesmerter
  • Hodepine
  • Svimmelhet
  • Kjeveproblemer
  • Idrettskader
  • Knesmerter
  • Fot- og ankelsmerter
  • Skuldersmerter
  • Arm- og håndleddsmerter
  • Svangerskapsrelaterte plager / Bekkenplager
  • Spedbarnskolikk
  • Brystsmerter
  • Sure oppstøt / halsbrann
  • Magesmerter eller fordøyelsesrelaterte plager

Vi tilbyr også veiledning i forbindelse med opptrening & rehabilitering i våre treningsrom.

Kilde: Norsk Osteopatforbund.