Mat for gravide

Barn i magen? Gravide kvinner trenger et balansert kosthold med tilstrekkelig tilførsel av energi og av alle viktige næringsstoffer, som f.eks disse:

Folat: Folat forebygger nevralrørsdefekter hos barnet. Matvarer som inneholder folat er grove kornprodukter, grønne grønnsaker (f.eks brokkoli og spinat), og frukt som appelsin og bær.

D-vitamin: I Norge har vi lite sol, og gravide kvinner må derfor sørge for å få i seg nok D-vitamin fra kosten eller kosttilskudd. D-vitamin finnes i fet fisk, samt i melk, ost og margarin som er tilsatt D-vitamin.

Jern: Jern finnes i grove kornprodukter, kjøtt, bønner, linser, erter og nøtter, poteter og grønne grønnsaker. Husk at C-vitamin øker opptaket av jern og at kaffe og svart te hemmer jernopptaket.

Kalsium: Gode kilder til kalsium er meieriprodukter som for eksempel melk, ost og yoghurt, frø, sardiner, grønne blader, nøtter, mandler og tørket frukt.

Fettsyrer: Det er viktig å sørge for å få nok Omega-6 og Omega-3 når du er gravid. Disse fettsyrene finnes i fet fisk, nøtter, frø og matoljer (f.eks rapsolje og olivenolje).

Husk at at variert kosthold er viktigst! Kosttilskudd kan gi enkelte næringsstoffer, men disse kan ikke erstatte et variert og godt sammensatt kosthold. Sjekk matportalen.no for informasjon om matvarer som gravide bør være forsiktige med eller unngå.

2015 © Copyright - A Klinikken Total helse AS

kontakt Skedsmo legevakt på    66936693