de62f4564e1a195e

Hvor kan en gravid reise? I de nordiske land og andre deler av Vest-Europa er det ikke nødvendig med vaksinasjon, og risikoen for sykdom kan sammenlignes med den vi har i Norge. Unntatt er smitte av toksoplasmose, som er en sykdom man kan beskytte seg mot ved å ta visse forholdsregler (snakk med lege før du reiser for mer tips)

I gamle Øst-Europa er det en høyere forekomst av ulike sykdommer, inkludert reisediaré, toksoplasmose og hepatitt A-

Gravide anbefales å nøye vurdere reiser til mer eksotiske steder hvor forebyggende tiltak mot malaria er påkrevd, og der faren for alvorlig diaré sykdom er stor. Både malaria og tyfus er farligere for gravide enn ikke-gravide kvinner, og infeksjon kan ofte føre til abort eller alvorlig sykdom og skade fosteret.

Vaksiner

• Gravide kvinner bør ikke ha vaksiner som inneholder svekkede levende virus. Dette gjelder:
  • BCG (tuberkulose)
  • Gul feber
  • Meslinger
  • Rubella
  • Levende polio vaksine
  • Tyfus vaksine

For andre vaksiner bør det risikoen for infeksjon og sykdom veies mot risikoen ved vaksinen.

Om toksoplasmose

Toksoplasmose er en parasittsykdom som overføres via vann eller mat. Parasitten bæres ofte med katter. De vanligste smittekildene er kjøtt som ikke er tilstrekkelig kokt eller via grønnsaker-

Infeksjon med toksoplasmose fører i de fleste tilfeller til sykdom av moren, men kan likevel føre til alvorlig sykdom hos fosteret. Det er mulig å forhindre denne infeksjon ved å være meget forsiktig med mat og drikke. Et forbud mot å reise er ikke nødvendig hvis man i forkant er grundig informert og tar forhåndsregler.

Om Malaria

Malaria er farligere for gravide enn ikke-gravide kvinner. Spesielt malaria-varianten (Plasmodium falciparum)
De forebyggende medisinene som kan gis til gravide mot malaria er dessverre ikke de mest effektive. Reise til malaria områder for gravide bør derfor diskuteres med spesialist i infeksjonssykdommer. Ta kontakt med din fastlege før du reiser.

Om diaré sykdommer

En rekke bakterier og virus forårsaker betennelser i tarmene, og diaré. Disse sykdommene vil i de fleste tilfeller går over av seg selv. Men i graviditet, er det en tendens til at sykdommen gir ett mer alvorlig forløp. Dette fordi sykdommer kan føre til dehydrering og høy feber, og det er alltid en viss risiko for at fosteret kan skades da.

Gravide bør helst unngå reiser til områder med spesiell risiko for disse sykdommene. Hvis du fortsatt ønsker å reise, må man være svært forsiktig med hygiene.

• Bruk bare vann på flasker. Også tannstellet bør være laget med vann fra flasker, unngå isbiter.
  • Grønnsaker bør skylles i rent vann. Bruk hvilken som helst frukt med skall og fjern skallet selv
  • Kjøtt bør være godt kokt eller fullstendig gjennomstekt
  • Unngå iskrem og meieriprodukter
  • Flyreiser
  • Lange flyreiser innebærer en risiko for blodproppdannelse. Graviditet i seg selv fører til en økt risiko for blodpropp. For gravide kvinner, er det spesielt viktig å forhindre dette:
  • Man skal stå opp og gå rundt flyet jevnlig – minst en gang hver time
  • Ekstra tilførsel av vann er viktig

Når kan jeg reise som gravid?

Ifølge retningslinjene for IATA, kan gravide reise med fly til og med 35. svangerskapsuke. I ukene 36 og 37 anbefales det ikke flyreiser lenger enn opptil fire timer non-stop. Per uke 38 har gravide ikke lov til å fly.

Konklusjon

Generelt bør gravide grundig vurdere – eller eliminere – reise til land eller områder der det er en økt forekomst av eksotiske sykdommer

Land i Vest-Europa, USA og Canada er anerkjent som trygge
Hvis gravide likevel reise til eksotiske destinasjoner, bør man oppsøke en spesialist i infeksjonssykdommer eller din fastlege.

Vil du vite mer?

Ta kontakt med vår fastlege Dr. Amir David Arden på Aklinikken. 67920030