Fysisk aktivitet og helse
Regelmessig fysisk aktivitet bidrar til å gi økt energi og overskudd i hverdagen, og har en rekke positive helseeffekter. Forbedret kondisjon og økt styrke vil både kunne gi deg en opplevelse av å klare mer i løpet av hverdagen, og du vil kunne merke at du bruker mindre energi på å utføre ulike aktiviteter sammenlignet med når du var i dårligere form.

Fysisk aktivitet bidrar til å gi en høyere forbrenning, og kan også ha en positiv effekt på fordøyelsen.
I forbindelse med trening og fysisk aktivitet får kroppen økt utskillelse av endorfiner, og dette kan gi en positiv effekt på stress og smerter. Forskning viser at fysisk aktivitet generelt kan ha en smertelindrende effekt.

Treningen vil i tillegg til å gi bedre generell fysisk helse, også gi økt psykisk velvære og bidra til å ha en positiv innvirkning på sinn og humør. Enkelte studier viser også at fysisk aktivitet kan bidra til å bedre både hukommelse, læring og konsentrasjon.

Regelmessig fysisk aktivitet kan styrke immunsystemet i kroppen på sikt, og gjøre deg mer motstandsdyktig mot sykdom. Faktisk er fysisk aktivitet et viktig og veldokumentert virkemiddel ved forebygging og behandling av en rekke ulike tilstander og diagnoser. Det kan ha en positiv innvirkning ved blant annet høyt blodtrykk, hjerte- karsykdom, diabetes type 2, KOLS, overvekt / fedme,angst, depresjon, og ulike muskel- og skjelettlidelser. Ved muskel- og skjelettlidelser som slitasjegikt / artrose vil fysisk aktivitet kunne bidra til å gi bedre funksjon, opprettholde bevegelighet og redusere smerter. Bedre sirkulasjon er en viktig effekt ved fysisk aktivitet som kan bidra til å lindre ubehag fra stive ledd og muskler.

Aktiviteten og treningen bør tilpasses til individet og til eventuelle plager eller sykdomstilstander. Det er viktig at man gjør noe man selv synes er gøy og lystbetont! Da er det lett å gjøre aktiviteten til en god vane. All form for aktivitet vil kunne bidra, og selv om mer er bedre, er litt mye bedre enn ingenting!

Minimumsanbefaling fra helsedirektoratet i Norge er minst 150 minutter i uken med moderat fysisk aktivitet. Ved å trene med høyere intensitet kan man oppnå tilsvarende helseeffekt ved 75 minutter i uken. Man kan gjerne variere litt mellom lett og høy intensitet, og det anbefales å gjøre aktiviteter som både forbedrer kondisjonen og som gir økt muskelstyrke.

Eksempler på aktiviteter kan være turgåing, dansing, styrketrening, jogging, sykling, aerobic, svømming eller skigåing. Å gå til og fra jobb, drive med hagearbeid, husarbeid eller leke med barna er også aktiviteter som vil kunne bidra til bedre helse.
Det anbefales også å begrense tiden man bruker til stillesitting. Lang tid foran pc, tv eller lignende bør begrenses og deles opp, og gjør det gjerne til en god vane å ta små aktive pauser regelmessig.

Aktivitet gir positive gevinster igjennom hele livet, og det er aldri for sent å begynne. Faktisk er en 70-åring like trenbar som en 30-åring! Regelmessig fysisk aktivitet vil for eldre kunne forebygge plager og bidra til å gi bedre livskvalitet, overskudd, og selvhjulpenhet i hverdagen. Eldre voksne over 65 år gis de samme anbefalingene for fysisk aktivitet som yngre voksne, men kan i tillegg gjøre balanseøvelser og styrkeøvelser for å forebygge ustøhet og fall.
Ved nedsatt funksjonsnivå eller ulike helsetilstander anbefales det å tilrettelegge aktivitetsnivået, og er du usikker i forhold til din helsetilstand så rådfør deg med en lege eller terapeut før du setter i gang.

Av Julie Løvland, Osteopat D.O. MNOF. Personlig Trener.