a6ec0414b8300e8f

Mange lider av magesmerter. Kan dine magesmerter være relatert til en grunnsykdom i mage tarm traktusen?

Crohn’s er en kronisk inflammatorisk sykdom som går under paraplyen «irritabel tarmsykdom». Pasienter som får påvist Crohn’s sykdom gjennomgår gastroskopi og/eller kolonoskopi og man vil da kunne oppdage tydelig betente områder med rødhet og av og til blødninger. For pasienten oppleves sykdommen som smertefull og mange har hatt lange perioder med diare før diagnosetidspunktet. Crohn’s sykdom antas å være en autoimmun sykdom. Det vil si at kroppens eget immunsystem angriper tarmen. Det er individuelt om det er kun tarmslimhinnen som blir betent eller om betennelsen går gjennom tarmveggen. Ved store betente områder vil tarmens celler og funksjon påvirkes næringsopptaket bli dårligere. Mange pasienter opplever vekttap dersom de går med sykdommen lenge.

Sykdommen rammer fordøyelsessystemet og det er individuelt hvor betennelsen setter seg men den kan opptre gjennom hele systemet, fra lepper til endetarm. Vanligvis ser man betennelse i overgangen mellom tynntarm og tykktarm.

Har man fått påvist Crohn’s sykdom kan man få smertelindrende og betennelsesdempende medikamenter. Man har basert på erfaring avdekket en rekke matvarer som kan gi opphav til betennelse, smerte og være gassdannende. De fleste har behov for og god nytte av kostholdsrådgivning hos klinisk ernæringsfysiolog for å kartlegge sitt individuelle ernæingsbehov, og få informasjon om matvarer som kan provosere frem betennelse og dermed unngå disse. Selvom sykdommen er kronisk klarer mange pasienter å holde sykdommen i sjakk med et kosthold der man er bevisst på hva som vil være optimalt for god tarmhelse.

CategoryMage/Tarm