Kom over denne fine artikkelen i bloggen til Rachel Wilmann. Den forklarer med 4 punkter hvordan du kan forbedre din pust.

«Her skal du få oppskriften på hvordan du burde puste for å gi deg selv de beste forutsetningene for å ha en god mental og fysisk helse!

1. Den største feilen mange gjør, er at de puster kun ned til brystkassen. Pusten skal HELT NED i magen. For å kjenne at du gjør det riktig, så kan du legge deg ned på rygg. Du kan ta den ene hånden på brystkassen, og den andre på magen din.

2. Deretter skal du puste godt inn gjennom nesen din og helt ned i magen. Det vil si, at magen skal bevege seg ut når du puster inn. Brystkassen skal holdes så rolig som mulig.Deretter skal du ta 4 gode åndedrag INN gjennom nesen din, og UT gjennom munnen din. Altså; inn gjennom nesen og helt ned i magen slik at magen beveger seg utover. Når du puster UT gjennom munnen din, så skal magen INN. Mange damer tør ikke bruke pusten godt nok fordi at man er vant til å holde inn magen. Det skaper altså mer stress og vondter i kroppen din. Slipp ut magen, damer! TIPS: for hvert innpust, så tell til 6, og for hvert utpust, så tell til 6. Det er ikke alle som klarer dette til å begynne med, men øvelse gjør mester.

3. Dette skal du gjenta hver time i 10 timer HVER DAG! For at stressnivået skal senke seg, så må dette gjøres jevnlig gjennom hele dagen din. Det nytter ikke å stresspuste 20 ganger på morgenen og deretter 20 ganger på kvelden for å få unnagjort de 40 pustene som kreves.

4. Over til siste punkt som tar utgangspunkt i nr. 3. Du må puste 40 dype åndedrag gjennom hele dagen for at det skal fungere. Statistikk viser at dersom man puster 40 ganger per dag (vel, jeg håper du puster mer, men her snakker vi om 40 DYPE åndedrag), så er det optimalt i forhold til gevinst av bedre helse. Dersom du puster mindre enn 40 åndedrag, så vil du få minimert effekten, og puster du mer enn 40 åndedrag, så vil du ikke klare å få noe særlig økt effekt. Jeg vil anbefale deg å sette på alarmen på hver time for å få dette skikkelig under huden din. Det vil lære kroppen din å puste jevnlig og skikkelig hele dagen.»

Dette er en god start. Om du ønsker mer hjelp tilbyr vår psykolog spesialist pusteteknikker med biofeedback.

Du kobles til en maskin, og analyserer din pust sammen med vår psykolog. Kan lese mer her: http://www.aklinikken.no/stressmestring/

Orginal artikkelen kan leses her: http://rachelwilmann.no/akkurat-denne-pusteovelsen-burde-du-kunne-2/

CategoryBlogg, Psykiatri

2015 © Copyright - A Klinikken Total helse AS

kontakt Skedsmo legevakt på    66936693